Kirjailija ja kirjoituskouluttaja Joonas Konstig aloittaa lokakuussa kouluttajana Tarina-akatemiassa. ”Kaikki, jotka ovat puristaneet penkkinsä käsinojaa, kun leffan sankari joutuu kiipeliin, tietävät miten voimakkaasti tarinat vaikuttavat. Yrityksetkin voivat käyttää tätä tunteisiin vetoavaa työkalua”, sanoo Konstig.
Tarinan vaikuttavuus on luonnonlaki
”Työ kirjailijana ja kouluttajana on saanut minut tajuamaan, että vaikuttavan tarinan rakennusperiaatteet eivät ole kirjailijoiden tai Hollywood-käsikirjoittajien keksintöä vaan pikemminkin luonnonlakeja kuten painovoima. Tarinat vaikuttavat meihin biologisesti esimerkiksi hormonitasolla”, Konstig sanoo.
Konstig kouluttaa yrityksiä esimerkiksi tarinankäyttöön viestinnässä sekä vetää virkistys- ja TYKY-koulutuksia, joissa työporukat oppivat kertomaan tarinoita omasta elämästään.
Jokainen on tarinankertoja
Konstigin mukaan ihminen on tarinankertoja luonnostaan, mutta kaikki eivät tiedä olevansa sitä. Kirjailija haluaakin laajentaa ihmisten ja yritysten tarinatietoisuutta.
”Me kerromme töissä kahvipöydässä, miten lapsen futisvalmentaja vietiin äsken sairaalaan tai kuka itki eilisessä Vain elämää -jaksossa. Tämä on luonnollista tarinankerrontaa. Silti kun pidämme puheen tai presentaation, lakkaamme käyttämästä tarinoita, vaikka juuri ne auttaisivat toisia ymmärtämään meitä.”
Suomessa valtava potentiaali
Maailmalla storytelling eli tarinankerronta on monien suurten yritysten arkea. Tarinoiden käyttämisessä piilee valtava potentiaali, jonka hyödyntäminen näkyisi myös tuloksessa. Tarinat vaikuttavat tunteisiimme ja sitä kautta muun muassa ostopäätöksiimme ja työntekijän sitoutumiseen työhönsä. Konstigin mielestä kaikilla on hyviä tarinoita, kun ne opetellaan löytämään ja kertomaan.