Perehdyttäminen on taitolaji. Olen ollut elämässäni sekä kivojen että karmeiden perehdytysten kohteena.
Huono perehdytys ei perehdytä lainkaan tai yrittää ohjelmoida uuden rekryn aivot powerpoint-palluroilla.
Parhaat tilanteet ovat olleet epäformaaleja hetkiä, joissa olen kuullut anekdootteja ja inspiroivia tarinoita työpaikan ihmisistä ja tehdyistä projekteista.
Verrattuna powerpoint-sulkeisiin, tarinaan pakattu kallisarvoinen tieto organisaation arvoista ja tekemisen tavoista tuntuu imeytyvän mieleen kuin itsestään.
Tossufirma Nikellä tiedetään tämä. Siksi he kertovat uusille rekryille pieniä tarinoita perustajistaan.
Kuten seuraavaa:
Bill Bowerman oli alkujaan juoksuvalmentaja. Hänet tunnettiin siitä, että hän etsi jatkuvasti uusia keinoja, joilla auttaa juoksijoitaan parantamaan tulostaan.
Eräänä päivänä vuonna 1971 Bowerman oli vaimonsa kanssa tekemässä aamiaista.
Juuri kun hän oli levittämässä hilloa vastapaistettujen vohveleiden päälle, hän jäi tuijottamaan vohvelin pintaan muodostunutta säännönmukaista kuviota.
Bowerman laski haarukan pöydälle ja kuljetti etusormeaan pitkin pinnan kuoppia ja harjanteita. Äkkiä hänen aivoissaan välähti.
Hän tajusi, että jos sama kuvio olisi lenkkarin pohjassa, tossun pito juoksuradalla olisi jotain aivan muuta kuin sutiminen perinteisissä tasapohjissa.
Niin Bowerman alkoi tuunata lenkkareita - vaimonsa vohveliraudalla. Mutta tarvittiin suuri määrä sulanutta kumipohjaa ennen kuin hän oli tyytyväinen pitoon.
Viimein vuonna 1974 julkaistiin Niken ensimmäinen patentoitu tossu. Se sai nimekseen Waffle Trainer (”vohvelitohveli”).
Anekdootti paljastaa heti, mistä Niken hengessä on kyse: tee-se-itse-asenteesta ja innovoinnista.
Selvästi tarinametodi toimii, sillä innovaatiokulttuuri on firmassa yhä voimissaan: Nikelle myönnetään vuosittain satoja uusia patentteja.
Tämänkaltaisesta simppelistä tarinasta uusi työntekijä nappaa nopeasti talon tavan tehdä.
Vinkki: kun olet perehdyttämässä tulokkaita, kerro heille tarinoita, jotka paljastavat ja havainnollistavat firmallesi tärkeät arvot käytännössä. Teet ison palveluksen sekä firmallesi että työntekijöiden seuraavalle sukupolvelle.
—
Jos tarvitset apua perehdytystarinoiden muotoilussa, ota yhteyttä, autan mielelläni :)