Eräs tarinallisen markkinoinnin vahvimmista sovellusalueista on sisältömarkkinointi. Facebook puolestaan on tärkeä sisältömarkkinoinnin sisäänheitto- eli inbound-kanava. Pureskelin suomeksi Neil Patelin blogikirjoituksen olennaisen annin. Patelin kirjoitus perustuu BuzzSumon materiaaliin, joka käsittää yli miljardin FB-päivityksen datan. Se on kerätty Yhdysvalloista ja Ranskasta. Patel on tiivistänyt asiansa kahdeksaan kohtaan.
1. Paras aika julkaista FB-päivitys on klo 22–24.
Huonoin aika puolestaan klo 10–12. Trendi oli samanlainen sekä USAssa että Ranskassa. Syy tähän on lukijoiden huomiosta käyty kilpailu, joka johtaa oletettuun parhaaseen aikaan osuvaan julkaisusumaan.
Suomessa kilpailu ei kenties ole yhtä kovaa, ja FB:n algoritmi toki nostaa päivityksiä yleisön virtaan, mutta asia on ainakin kokeilemisen arvoinen.
2. Yhdistä kuva ja kysymys.
Postaukset oli tutkimuksessa jaettu kysymyksiin, kuviin, videoihin, linkkeihin, vinkkeihin (giveaways) ja tarjouksiin/alennuskoodeihin. Nämä rankattiin sen perusteella, mikä tyyppi keräsi eniten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja. Eniten jakoja keräsivät videot, eniten kommentteja vinkit ja eniten tykkäyksiä kysymykset.
Kuvat ja videot olivat siis oletetusti kärkisijoilla. Kun niihin yhdistää vielä kysymyksen, vaikutus on maksimaalinen.
3. Sunnuntai on hyvä päivä.
Sunnuntaina ja lauantaina tehdyt kaupalliset päivitykset saivat aikaan enemmän kuhinaa kuin viikolla tehdyt.
4. Pidä linkitetyn sisällön mitta kohtuullisena.
Tutkimuksessa selvitettiin, minkä mittaisiin artikkeleihin tehdyt FB-linkkaukset toimivat parhaiten. Sen mukaan 1000–3000 sanaa olisi Facebookiin linkitetylle blogikirjoitukselle optimimitta. Sääntöä ei voi suoraan soveltaa suomeen, koska kieli on eri.
5. Pidä linkin sisältöä kuvailevan FB-postauksen mitta lyhyenä.
Tutkimuksen mukaan optimi on 0–50 merkkiä. Tuon edellisen virkkeen mittavälilyönteineen on 42 merkkiä ja ilman 37.
6. Älä upota videota Youtubesta.
Vaikka videolla saa hyvin huomiota, älä upota sitä Youtubesta, vaan käytä FB:n omaa jakomekanismia. Tutkimuksessa suoraan Facebookiin jaetut videot keräsivät seitsemän kertaa enemmän tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja kuin Youtubesta embeddatut.
7. Jaa Instagramista Facebookiin.
Instagramista Facebookiin jaetut kuvat keräsivät 23 % enemmän toimenpiteitä kuin suoraan FB:ssa jaetut.
Johtuneeko siitä, että FB ja Instagram ovat samaa konsernia ja FB haluaa ohjata käyttäjiä Instagramiin. Youtuben puolestaan omistaa Google...
8. Älä käytä hashtageja.
Hashtagein varustetut FB-postaukset keräsivät 34 % vähemmän toimenpiteitä kuin ilman niitä tehdyt.
Kuten jo Patel oman artikkelinsa lopussa toteaa: tutkimuksessa on kyse korrelaatioista. Ohjeet eivät ole yleispäteviä. Lisäksi vastaajat ovat eri markkina-alueelta. Toisaalta osa kohdista kertoo enemmän siitä, miten Facebook toimii kuin siitä, miten kuluttajat toimivat.
Kannattaa myös käydä katsomassa Patelin alkuperäinen postaus jos ei muuten, niin siellä olevien graafien vuoksi.
Pätevätkö yllä olevat lainalaisuudet Suomessa?